- 72 procent van de onderwijsprofessionals vindt dat docenten vandaag de dag de belangrijkste rol spelen in het onderwijs; slechts 40 procent gelooft dat dit in 2025 nog steeds het geval is.
- 53 procent denkt dat realtime videosamenwerking en mobiele apparaten in 2025 de belangrijkste manieren zijn waarop studenten in aanraking komen met content.
- 36 procent denkt dat financiën het grootste obstakel zijn voor een positievere toekomst voor onderwijs.
- 30 procent vindt het toegankelijk maken van onderwijs voor iedereen die wil leren, het belangrijkst voor de toekomst van het onderwijs.
Onderwijsdeskundigen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) vragen om ‘toegankelijkheid voor iedereen’, maar hebben ook het gevoel dat onderwijsinstellingen er momenteel niet in slagen om maximaal te profiteren van de technologie die vandaag de dag beschikbaar is. Dat blijkt uit Polycoms wereldwijde onderzoek ‘Education in 2025 – Technology Innovation’.
Als je kijkt naar de prioriteiten voor de directe toekomst, vinden de meeste onderwijsdeskundigen dat de focus moet liggen op het verbeteren van kwaliteit van docenttraining (34 procent). Andere factoren die volgens hen belangrijk zijn, zijn het personaliseren van de leerervaring van studenten (17 procent) en het profiteren van nieuwe technologieën (13 procent).
“Door open te staan voor een toegankelijke en kosteneffectieve aanpak voor het onderwijs, maakt technologie hoger onderwijs, lessen op maat en docenttraining voor een veel bredere groep mensen mogelijk.”
Kijkend naar de toekomst van het onderwijs, voorspellen de respondenten dat de leeromgeving los komt te staan van het klaslokaal:
- 64 procent van de respondenten zegt dat leerlingen in 2015 voornamelijk in het klaslokaal zaten om te leren, 25 procent voorspelt dat dit in 2025 nog steeds het geval is. Daarnaast zal het gebruik van technologieën voor leren op afstand naar verwachting aanzienlijk stijgen.
- 53 procent van de onderwijsprofessionals denkt dat realtime videosamenwerking en mobiele devices in 2025 de belangrijkste manieren zijn, waarop studenten lesstof krijgen.
Lees het volledige onderzoeksrapport ‘Education in 2015’ – Technology Innovation.